Kiirlaadimine talvel

Nagu selgus, sõltub kiirlaadimisel saavutatav võimsus tugevalt aku temperatuurist ja madala temperatuuriga piirab Kona märkimisväärselt laadimisvõimsust. Nimelt reede õhtupoolikul sai käidud ühes uutest Tartu CCS kiirlaadijatest, õhutemperatuur oli -2 C ja autoga ei olnud tükil ajal pikemat sõitu tehtud (sama päeva hommikul ja eelmisel päeval natuke linnasõitu), st aku temperatuur oli madal. Laadimise alguses oli aku 50% täis ja laadimisvõimsuseks näitas auto 21 kW (vt joonis 1). Laadimist 40 minuti pärast lõpetades näitas aku täituvuseks 71%.

Kona aku 50-71% laadimisvõimsuse kõver koos laetud energiaga, x-teljel aeg minutites.

Laadimisvõimsus 17. minutiks kasvab 30.54 kW-ni (aku soojenemine?), aga huvitav on see, et juba peale 60% aku täituvuse saavutamist laadimisvõimsus väheneb. Sama nähtust koges ka Tesla(Kia?:)bjørn e-Niroga, mis kasutab sama akupakki: https://www.youtube.com/watch?v=9hzt0COEmL0 (videos alates 9:30). Ja temal juhtus sama asi, kui "Winter Mode" oli sisse lülitatud. Tavaliselt piirab auto võimsust peale 74% saavutamist.

Teslabjørn rääkis oma hiljutises Kia e-Niro ülevaates samast asjast ja talle olevat mitmed Kona EV omanikud kurtnud, et talvel külmaga laeb kiirlaadijas aeglasemalt. e-Niroga sai ta 70% juures autot laadijasse pistes võimsuseks 35 kW (videos 0:30-2:30). Mis ei ole küll nii suur number, kui võiks, kuid on siiski palju võimsam sellest, mida mina kätte sain. Aga vahe oli selles, et temal oli sätetest "Winter Mode" sisse lülitatud, minul mitte. Õhutemperatuur oli temal -3 C, seega üsna võrreldav. Sõiduulatuse testi lõpus sooja akuga sai Bjørn juba 15% juures kätte 44 kW, mis on sama, mis ma Konaga eelmisel kiirlaadmisel just pikalt sõidult tulles sain.

Eelmine kiirlaadimine Tartu kiirlaadijas sai tehtud novembri alguses +4 C juures äsja 130 km maantesõitu saanud autoga ja siis olid laadimisvõimsused hoopis suuremad:


Laadimisgraafik aku täituvuse 4-100% kohta sooja akuga, x-teljel aeg alates laadimise algusest. Tipphetkel (aku 74%) oli võimsuseks ligi 49 kW, sealt edasi hakkas auto kiirust piirama. Laadimise alguses oli pinge 342 V, lõpuks 407 V.

Tartu kiirlaadijad suudavad välja anda kuni 500 V ja 125 A. Seega Kona puhul jääb nende laadijate potentsiaalist palju kasutamata pinge poolel, aga samas auto suudaks jällegi kasu lõigata rohkematest ampritest. Kona aku on paberite järgi 356 V, seega 200 A võimaldavas laadijas võib saada kätte 70 kW: https://www.youtube.com/watch?v=EdfXMdkUl9A

Igatahes on plaanis järgmine kord kiirlaadijasse minnes proovida, kas miinuskraadide korral, mitte pikalt sõidult tulnud autoga ja sätetest talverežiim sees (mis peaks akusid soojendama) saab kiirlaadijast rohkem võimsust kätte ja kui suur erinevus on.

Laadimisandmete ja jooniste eest tänud OÜ Elektritransport!

Kommentaarid

  1. Jälgin Bjørn Nyland kanalit huvitavate eksperimentide kulgu. Soovin edu Kona puhul.

    VastaKustuta
  2. Jälgin ka blogi huviga! Olen ka Björni videoid vaadanud. Tema puhul igatsen, et ta võiks paremini akutehnoloogiat tunda ja ampreid mõõta, mitte ainult auto kW jälgida ;) Omal Model 3 esimesest päevast telliud (üks tund enne presentatsiooni) ja proovisõidud tehtud Leafi, iPace'i, Model X'i ja varsti ka Konaga. Hetkel vaatan Model 3 alternatiive, sest ICE vajab väljavahetamist ja Model 3 LR AWD hind mõttetult kõrge.

    VastaKustuta
  3. "Laadimisvõimsus 17. minutiks kasvab 30.54 kW-ni (aku soojenemine?)" - Pigem ei ole tegu aku soojenemisega, vaid vaatled laadimisvõimsust (vool*pinge) ehk selle 17 minutiga on tõustnud akupaki pinge, tõenäoliselt on vool olnud konstantne ja laadimisvõimsuse kasv tulnud pinge tõusust.

    VastaKustuta

Postita kommentaar