Soome-Norra reis 2. osa

Norra reisi 1. osa jätk

29.06 Bodø - Korgen


Selleks päevaks oli plaanitud sõit mööda Kystriksveienit, Põhja-Norra ilusate vaadetega rannikuteed (https://www.visitnorway.com/places-to-go/trondelag/kystriksveien/). Täies ulatuses oleks see 650 km, aga kuna meil oli vaja lõuna poole edasi minna ja rannikuteedel sõit võtab palju aega (kurvilised teed ja praamisõidud), siis keerasime poole pealt sisemaa ja E6 poole tagasi.

Kuna hotellis laadida ei saanud, alustasime hommikut peale 8 km sõitmist Shell Mørkved Bodø Fortumi kiirlaadijas (26% -> 81%). Maksis 15.49 € (40.04 kWh). Ise saime samal ajal plaane teha, kus peatusi teha ja vaadata üle praamide väljumisaegu (praamisõite jäi sel päeval teele kaks).

Kystriksveieni vaade.

Laadisime Circle K Korgen kiirlaadijas enne telkimaminekut aku täis (10% -> 81%), et hommikul kohe sõitma asuda. Maksis 0 € (47.56 kWh). Laadimise alustamiseks piisas Elektritranspordi kaardiga viipamisest.

Meie telkimisplats Korgen Campingus. Päeva viimase praamisõiduga olime ületanud põhjapolaarjoone ja olime tagasi lõunas, aga telkimisplatsi kõrval õitsesid siiski veel sirelid.

Autoga sel päeval 339.5 km (14.0 kWh/100 km, 5h 45min).

30.06 Korgen - Valldal

Suur sõidupäev, ilm enamasti hea ja sooja 15 kraadi ringis. Alles lõpuosas läks ilm kehvemaks. Esialgu oli plaanis Trollstigeni mägitee jätta järgmisesse hommikusse, aga kuna ilmateade lubas järgnevaks hommikuks halba ilma, otsustasime püüda see õhtul ära teha.

Peamine põhjast lõunasse kulgev maantee E6 oli mitmel pool remondis - paremal pool näha uus (pisut sirgem) trass.

Päeva 1. laadimispeatus Gronn Kontakt Snåsakroa laadijas 275.7 km päeva algusest (22% -> 55%). Maksis 8.18 € (23.26 kWh). Kuna järgmises kohas oli lootust saada tasuta laadida, siis palju ei laadinud (kulus 30 min).

Päeva 2. laadimispeatus Circle K E-6 Klett laadijas 463.3 km päeva algusest (14% -> 61%). Maksis 0 € (30.93 kWh). Aega kulus 40 min, mille jooksul jõudsime kiire söögipeatuse teha. Hoolimata tasuta laadimisest ei olnud mõtet akut rohkem täis laadida, kuna järgmine laadimispeatus oli plaanitud Ionity superlaadijas kus on fikseeritud laadimiskorra põhine hind ükskõik kui kaua või palju laadida. Liiga täis akuga laadimist alustades on laadimisvõimsus piiratud, seega on soodne jõuda kohale pigem tühja akuga.

Päeva 3. laadimispeatus Dombas Ionity HPCs 647.9 km päeva algusest. Enne Ionity laadijasse jõudmist oli tugev vastutuul (15 m/s) ja ülesmäge rühkimine mistõttu päeva keskmine kulu tõusis 13.9 kWh/100 km juurest 14.4-ni. Laadimine 16% -> 87% maksis 7.62 € (51.56 kWh). Aega võttis see 1h 2min. Maksimaalne laadimisvõimsus mis näha õnnestus oli 76 kW. Ionity laadijates sai laadida Eesti oma Elektritransport OÜ kaardiga väga mugavalt. Ionity laadijates aku täitmist tuli sel reisil veel ette ja etteruttavalt võib neid ainult kiita ja nende laadimisvõrgustiku laienemine on igal juhul väga tervitatav. Laadimise ajal sõime õhusöögi ja vaatasime õhtused plaanid üle. Päike veel paistis.

Trollstigenile lähenedes hakkas ilm kehvemaks pöörama, aga samas läkski selline udune ja rõske ilm koha üldise õhustikuga väga hästi kokku.


Trollstigen ("Trolliredel") - 11 serpentiini mis viivad tee merepinnast 858 m kõrgusele. Norra üks kuulsamaid vaatamisväärsusi ja suurepärane tee, mida autoga sõita. Ilmselt vedas, et me sinna õhtul sattusime - kohtasime väga vähe turiste ja neid vedavaid suuri busse, mis muidu igal pool ukerdasid.

Ööbisime Valldal Fjordhotellis, kuhu jõudes oli akut alles 63%. Hotellil oli olemas laadimisvõimalus, aga selle kasutamiseks ettenähtud kohad oli keegi oma diisel-Volvoga kinni parkinud. Õnneks oli laadija küljes olev kaabel nii pikk, et ulatus täpselt ka kaugemalt ühendama. Laadijast tuli 7.4 kW ja järgmiseks hommikuks oli aku 100%.

Päevaga kogunes 799.3 km (13.9 kWh/100 km, 12 h 5 min). Laadimisele kulus lisaks sellele ajale 2 h 10 min. Eraldi ootama laadimise järele ei pidanud, pausid kulusid söömise ja planeerimise peale. Nii pika sõidu peale oli pause parasjagu ja iga autoga oleks ilmselt sarnaselt "seisuaega" tulnud.

01.07 Valldal - Vang


Päeva alustasime Valldal - Eidsdal praamisõiduga ja suundusime edasi Geirangerfjordi ja sealsete mägiteede suunas. Ilm oli nagu prognoositud ehk siis kehv ja Geirangerfjordi läbi udu eriti näha ei olnud. Sealt edasi viis tee Jotunheimeni rahvusparki, kus ootas kaks mägiteed. Kõige pealt Sognefjellet (tee nr 55, me sõitsime seda lõigul Lom - Turtagro) ja siis Tindevegen (lõigul Turtagro - Øvre Årdal). Sellel päeval oli niisiis palju mägiteid ja väga vahelduvat ilma - temperatuur kõikus vahemikus 5 - 15 °C ja taevas oli enamasti pilves või siis tuli paduvihma.
Elektriautoga on mägedes tore sõita ka sellepärast, et mäest alla sõites saab suure osa üles rühkimiseks kulutatud energiast akusse tagasi salvestada (mitte ei pea seda piduriketaste ja klotside kulumise ja soojenemise peale tühja raiskama). Kona EV näitab laskumisel laetud energiat lisandunud läbisõiduna (näit kaob ära ja nullitakse peale igat korda, kui mootor vedama peab, seega loeb ainult järjest laskumine). Siiani Eestis ei olnud ma oluliselt üle 1 km näinud, aga see pikk laskumine enne Øvre Årdali oli huvitav test. Selgus, et näidik lõpetab loendamise millegipärast 10.23 km juures, kuigi tegelikult aku laadimine jätkub. Mäest alla jõudes oli saadaolevale sõiduulatusele lisandunud 30 km ja akule 5%.

Sognefjellet mägitee Jotunheimeni kandis.

Mäest allasõiduga sai lisaks 30 km (kuigi näidik peatus 10.23 km juures).

Kilomeetreid päeva lõpuks 286.1 (15.3 kWh/100 km, 7 h 17 min). Laadimisi päeval polnud, õhtuks jäi akut 29%.

02.07 Vang - Steinklepp kämping


Sõitsime Jotunheimeni kandis ringi ja matkasime Bitihorni otsa. Saime nii päikest, vihma kui lund. Temperatuur oli 2 °C ja 8 °C vahel

Päeva 1. laadimine Vang Coop Fortum kiirlaadijas 2.2 km päeva algusest. Laadimine 28% -> 75% maksis 11.81 € (32.58 kWh). 

Vaade Bitihornile mäe jalamilt 1057 m kõrguselt.

Ja vaade Bitihorni tipust (1607 m).

Ridderspranget - päeva kõige põhjapoolsem koht. 

Päeva teine kiirlaadimine Tyinkrysset Fjellstue Fortum laadijas 241.1 km päeva algusest. Laadimine 22% -> 74% maksis 12.34 € (34.64 kWh).

Päevaga sõitsime 274.1 km (13.8 kWh/100 km, 4 h 42 min sõiduaeg).

03.07 Steinklepp kämping - Bergen 

Taas päev täis palju mägisõitu ja seekord oli lund ka tee peal, temperatuur 1-10 °C.

Päeva alustasime Aurlandsfjellet mägiteel sõiduga. Selle asemel on võimalik valida kiirem alternatiiv - aastal 2000 avatud Laerdal tunnel, mis on siiani maailma pikim autotunnel (24.51 km). Meie valitud mägitee Aurlandsfjellet oli aga seekordse reisi mägiteedest üks paremaid kui mitte parim. Väga head vaated ja vähe autosid.

Aurlandsfjellet oli merepinnast kuni 1306 meetrit ja õhutemperatuur madal, valdavalt 1-2 °C ümbruses. Meie saime kerget lumesadu, aga mõnes kohas oli hiljutisest lumest veel teegi lumelögaga kaetud.

Mägitee lõpus enne alla merepinna tasemele laskumist Stegasteini vaatepunktist avanes hea vaade Aurlandsfjordile. Laskumisel regenereeriva pidurdamisega laadis aku 5% lisaks.

Laadimine Eidfjord Gronn Kontak kiirlaadijas 235.9 km päeva algusest. Laadimine 20%->61% maksis 13.04 € (27.74 kWh).

Päevaga kogunes 386.8 km (13.8 kWh/100 km, 7h 40min).

04.07 Bergen

Sel päeval oli sõitmist vähe - vaid hotellist Bergeni kesklinna ja tagasi. Parkimine on Bergenis muidu küllalt tüütu, aga tehtud on mitu väga suurt parkimismaja, kuhu auto jätta ja need asuvad nii soodsates kohtades, et jala jõuab sisuliselt igale poole. Jätsime oma auto ka kesklinna parkimismajja ja käisime linna peal jalgsi.

Vaade Bergenile Ulrikeni otsast. Ulriken (643 m üle merepinna) on kõrgeim Bergeni seitsmest mäest, sinna saab nii jalgsi kui köisraudteega. Loomulikult olid seal ka lambad. 


Scandic Kokstad oli elektriautoga reisija seisukohast reisi parim hotell nii võimaluste kui suhtumise poolest. Infoleti teenindajad olid võimalustest hästi informeeritud mis pistikud ja kus asuvad. Maja ees oli kaks kohta Tesla aeglase laadijaga ja maja taga kolm kohta kõigile elektriautodele (üks Type 2 kaabliga laadija ja vähemalt 4 tavalist Schuko pistikut). 

Autoga 34.2 km (13.1 kWh/100 km, 1 h 2 min sõiduaeg). 

05.07 Bergen - Karlstad

Esimene tagasisõidupäev. Päeva alustasime tänu hotelli laadimisvõimalusele 100% täis akuga.

Sõit algas küll üsna merepinna tasemelt, aga ronis vahepeal 1200 m kõrgusele. Maantee Bergeni ja Oslo vahel Hallingskarvet ja Hardangervidda rahvusparkide kandis.

Päeva 1. laadimine Vik Ionity superlaadijas 416.2 km päeva algusest. Keskmine kulu laadijasse jõudes 11.4 kWh/100 km. Laadimine 25% -> 83% (41.99 kWh) maksis nagu Ionitys ikka 7.62 €.

Päeva 2. kiirlaadimine Karlstad Ionitys enne hotelli minekut. 695.9 km päeva algusest. Laadimine 26% -> 86% (43.61 kWh) maksis 7.62 €. Auto ei ole pargitud viltu üle joonte efektsuse pärast, vaid laadijate paigutuse tõttu. Kui teistes Ionity laadijates on auto ees ja taga piisavalt ruumi olnud, siis siin mitte ja Ionity laadijate üks väheseid miinuseid tekitas siin ebamugava olukorra. Nad on mõeldud rohkem küljepealsete laadimispistikute jaoks, aga kui laadimispesa on auto ninas, siis tuleb loominguliselt läheneda.

Karlstad Best Western Gustaf Fröding hotell (vastupidi eelmisele hotellile, kust me just tulime) ei ole hea näide elektriautosõbralikkuse osas. Hotelli kodulehel ja booking.com-is on mainitud elektriauto laadimise võimalust, ka hotellitoas olev infoleht mainib seda kohe päris suurelt. Infoleti teenindajate käest uurides aga nemad midagi ei tea, soovitavad ise parklasse uurima minna ("mingid pistikud peaksid kuskil olema"). Parklas ringi kõndides võib mõne karbi leida, kus pistik sees, aga need on nii lagunenud, et ei julgusta just auto ööseks laadimajätmist.

Päevaga 701.8 km (12.1 kWh/100 km, 10 h 36 min). Rootsi pool keskmine kulu tõusis, kuna kiirusepiirangud olid enamasti 100-120 km/h. Siiski tuli päeva keskmine kulu üsna madal - sellistes tingimustes 530 km sõiduulatus täis akuga. Tingimused olid muidugi soodsad - tuult peaaegu polnud või kui, siis tagant.

06.07 Karlstad - Stockholm

Sõit Stockholmi sadamasse laeva peale.

Reisi viimane laadimine Lidl Södertälje kiirlaadijas 267.6 km päeva algusest. Laadimine 15% -> 79% (43 kWh) oli tasuta. Enne laadimist kiire sõit Rootsi maanteedel, kiirus vahemikus 100-130 km/h.

Päeva lõpuks (laevale jõudes) sõidetud 309.7 km (16.1 kWh/100 km, 4 h 38 min).

07.07 Tallinn - Tartu

Viimasesse päeva jäi Tallinnast kojusõit Tartusse, laadima enam ei pidanud.

Viimase päevaga 185.7 km (15.4 kWh/100 km, 2 h 19 min).

Kogu reisi kokkuvõte

  • 17 päeva
  • 5464 km
  • Keskmine kulu 14.5 kWh/100 km
  • Kogukulu 941.4 kWh
  • Sõiduaeg 96 h 36 min (koos seismistega, mil auto oli sisselülitatud)
  • Rahakulu sõitmisele 170.65 €
  • 3.12 €/100 km

Lühidalt kokku võttes võib öelda, et elektriautoga saab reisida küll. Laadimistaristu (just kiirlaadijad) on muidugi väga tähtis. Soomes oli see kuni riigi keskosani küllalt hea, Rovaniemi kandis läheb praegu hõredaks ja sealt põhja poole minnes peab juba aeglaste laadijatega läbi ajama. Norras on Tromsøst alates lõuna poole olukord väga hea (mida lõuna poole minna, seda parem). Finnmarki maakond on praegu veel kiirlaadijate poolest hall ala, aga kuuldavasti juba aasta lõpuks on seal päris mitmeid Fortumi laadijaid. Ionity laadijad jätsid väga hea mulje - kiired, lihtsad kasutada ja neid on ühes kohas mitu (neis jaamades, mis me külastasime oli 4-6 laadijat). 

Aga mis kõige tähtsam reisi ja laadimiste koha pealt - kõik laadijad töötasid veatult! Mitte üheski  polnud probleeme ei laadimise alustamise, lõpetamise või muu koha pealt. Ühendad, viipad korraks kaardiga ja laed! Selles osas on erinevusi ka autode osas, kuuldavasti näiteks Tesla Model 3 on mitte-Tesla laadijate osas üsna kapriisne (https://www.youtube.com/watch?v=8SJQ4kFmWwE), aga Kona sai kõigiga kenasti läbi ja ei tõrkunud kusagil.

Auto pidas reisi ilusti vastu ja midagi häirivat välja ei tulnud. Kona sobib suurepäraselt ka pikemaks autoreisiks, sest aku ei kuumene üle ka mitut järjestikust laadimist tehes. Maksimaalne aku temperatuur, mis ma nägin, oli 36 kraadi. Laadimiskiirus oli igal pool ootuspärane. Üks eripära siiski selgus - kui soovida maksimaalset laadimiskiirust, siis tuleb kiirlaadimist alustada üsna tühja akuga. Täpset piiri ei tea, aga kui ca üle 50% täis akuga kiirlaadimist alustada, siis on kiirus aeglasem, kui 40% ja madalamaga alustada.

Eraldi laadimise järel pidi ootama vaid ühe korra - Karlstadis laadimine oli plaanitud öösel hotellis teha (hotell pakkus kodulehel seda võimalust, aga kohapeal selgus, et sisuliselt ikkagi ei saa), aga tuli 45 minutit Ionity laadijas olla. Kõik ülejäänud laadimised sai tehtud kas öösel hotellides või päeval siis, kui ise söögipeatuse oleks nagunii teinud või siis reisi planeerides.

Kommentaarid