Soome-Norra reis 1. osa

Ettevalmistused

Mõte minna reisile Norrasse tekkis juba üsna ammu, veel enne kui elektriauto saamine paigas oli. lmselt oleks me sinna läinud nii või teisiti auto kütuse liigist sõltumatult. Elektriauto saamine neid plaane kuidagi ei kõigutanud, pigem vastupidi, tekitas veel suurema soovi see ette võtta. Ühest küljest seetõttu, et Norra on elektriautonduses maailma eesrindlikuim riik ja oli soov see oma silmaga ära näha ja teisest küljest ka seepärast, et näha, kuidas elektriautoga pikemat autoreisi teha on. 

Nagu meil juba tavaks on saanud, siis algab iga reisi planeerimine sihtriigi Lonely Planeti lugemisega ja nii oli ka seekord see raamat suureks abiks. Kui sihtkohad ja marsruut olid suuremas osas paigas, võis asuda (elektri)autospetsiifiliste asjade juurde (Lonely Planetis muide polnud elektriautodest, neile kehtivatest soodustustest ega laadijatest Norras sõnagi, kuigi oli 2018. a uuendatud trükk!). Guugeldamine viis vajalikesse kohtadesse ja nii selgus veel mitu rõõmustavat asja - elektriautod sõidavad Norras praamiga 50% hinnaga ja praamisõite fjordide vahel liigeldes tuli ette päris mitmeid ja odavad need ei olnud. Lisaks maksavad elektriautod teemaksu 50% täishinnast ja etteruttavalt võib öelda, et ka teemaksu kogutakse Norras usinalt, nii et ka siit tuli arvestatav sääst. Soodustuse saamiseks oli vaja auto enne reisi siin ära registreerida: https://www.epcplc.com/et.

Oluline küsimus oli muidugi see, kus autot laadida saab. Alustuseks võib näiteks soovitada vaadata Bjørn Nylandi videot: https://www.youtube.com/watch?v=1-I4q_Z71eI. Täpsemaks planeerimiseks kasutasin PlugShare lehte https://www.plugshare.com/ kus on hästi erinevate firmade laadijad ühel kaardil koos ja oli hea vaadata, millised kõige paremini teekonnale jäid. Selgus, et täieliku meelerahu jaoks piisab Soomes ja Norras reisimiseks kolme ettevõtte RFID kaardist/kiibist: Elektritransport, Grønn Kontakt ja Fortum. Elektritranspordi konto ja kaart oli juba varasemast olemas, ülejäänud kahe kontod tuli veel luua. Kindluse mõttes tellisin ka füüsilised RFID jubinad, kunagi ei tea kui palju seal fjordide vahel mobiililevi on. Kuigi põhimõtteliselt oleks piisanud ainult mobiilist ja rakendusest.

Kõik vajalik elektriauto laadimiseks Soomes ja Norras

Salvesti tehasepoes käik oli samuti oluline osa ettevalmistusest. Kuigi plaanis oli kindlasti Norra kohaliku söögi söömine, oli põhirõhk kaasavõetud kraamil. Salvesti tehasepoes valikut jagus ja oli ka selliseid tooteid, mis tavapoodidesse ei jõua.

Esimene päev - 21.06 (Tartu - Tallinn)

Reisi alustasime 21. juuni õhtupoolikul palavast Tartust (27 °C!), õhtuks oli vaja jõuda viimasele Tallinki laevale, et järgmisel päeval varakult Helsingist põhja poole sõit alata võiks.

1. laadimispeatus Jüri ABB laadijas. Tartust alustades näitas auto 88% akut, Jüri laadija juurde jõudes oli ees 48% ja sealt lahkusime 81%-ga. Tasuta laadimine.

2. laadimine T1 keskuse parklas. Jüris akut väga täis ei laadinud, kuna nagunii oli õhtusööki vaja ja T1 sobis suurepäraselt, kuna seal sai veel lisaks laadida (78% -> 92%). Tasuta laadimine, vaja vaid Elektritranspordi kaardiga laadijale viibata. 

1. päeva lõpuks laevale jõudes oli akus 92%, päeva läbisõit 196.1 km, keskmine kulu 15.4 kWh/100 km (ainult vastutuules sõit), sõiduaeg 2h 58min.

22.06 Helsingi - Rovaniemi


Teine päev oli plaanitud peaaegu tervenisti sõiduks, alustasime Helsingist kell 6.00 ja umbkaudu kella 20ks oli plaanitud jõuda Rovaniemisse. Helsingi oli sellel kellaajal väga vaikne ja ka Helsingi ümbruse mitmerealised maanteed, kus tavaliselt rohkem liiklust, olid pea tühjad. Niisiis edenesime kenasti ja veidi peale kella 9 olime Jyväskyläs, kus oli plaanitud päeva esimene laadimispeatus. Plaanitud oli laadimine Lidli tasuta kiirlaadijas, aga üllatuseks selgus, et see asub maa-aluses parklas ja see oli nii vara veel kinni. Tavalisel laupäeva hommikul oleks see kell 9 lahti tehtud,  aga kuna oli jaanipäev, siis tehti see lahti alles kell 11. Niisiis oli meil valida, kas oodata 2 tundi, kuni väravad avatakse, või otsida alternatiivne laadija. Otsustasime variandi nr 2 kasuks ja otsisime teise koha, kus laadida. 7 km kaugusel oli K-Citymarket koos K-Lataus kiirlaadijaga. Selle kaarti ega kontot veel ei olnud, aga konto loomine nende veebilehel käis väga lihtsalt, nii et paari minutiga oli konto tehtud ja auto laadimas. 
Päeva 1. laadimine Jyväskyläs K-Citymarket Seppälä juures. Päeva algusest 286 km (17.0 kWh/100 km, 3h 5min). Laadimine K-Lataus võrgus ei olnud küll plaanis, aga kuna loodetud tasuta laadimine Lidli laadijas ei õnnestunud, oli see siiski väärt alternatiiv. Hind oli samuti mõistlik 0.2 €/min. Laadimine 17% -> 78%. Laadimise aeg kulus poes värske kraami hankimisele, nii, et lisaootamist see ei põhjustanud. Reisi esimene tasuline laadimine maksis 11.66 € (45.1 kWh eest).

Päeva 2. laadimine Siikalatva Hesburgeri Virta kiirlaadijas. Päeva algusest 546.4 km (15.5 kWh/100 km, 5h 58 min). Laadimine 24% -> 91%. Tasuta laadija. Mõni sekund pärast laadimise alustamist tuli laadima Leedu numbriga Tesla Model X - esimene kord, kui ma nägin konkurentsi laadimiskoha pärast. Õnneks oli kõrval 22 kW post, kuhu Tesla sai saba seina lükata. Kona oleks sealt ainult 7.4 kW kätte saanud, nii et läks hästi.

Ööbimine oli broneeritud Rovaniemi Scandic hotellis, kus pidi kirjelduse järgi laadimisvõimalus olema. Mida see endast täpsemalt kujutas, sellest enne kohale saamist aimu polnud. Kohale jõudes ja hotelli infolauast kahe klienditeenindaja käest uurides ei osanud kumbki laadimisvõimaluse kohta mitte midagi kosta ja nii jäeti klient selles küsimuses omapäi. Väliparklas oli Virta 2x22 kW laadimiskoht. Õnneks Elektritranspordi kaart töötas ja jätsime auto ööseks laadima. Lisaks oli tegu tasulise parklaga (9 € 24h), nii et odavaks see just ei kujunenud. Laadimine maksis veel 14.81 €.

Päeva kilometraažiks kogunes 848.3 km (15.2 kWh/100 km, 9h 30min). Rovaniemisse jõudsime planeeritust isegi varem, kell 18.30. Nii oli veel rahulikult aega hotelli saunas käia ja järgmise päeva plaane üle vaadata.

Scandic Rovaniemi City parkla ja kollane Virta laadimispost.

23.06 Rovaniemi - Pallasjärvi



Hommikuks oli aku kenasti 100%, nii et kuigi see ei olnud just kõige odavam laadimine, oli see vähemalt väga mugav. Alati on tore hommikut täis akuga alustada. Eesti palavusest oli siin alles ainult mälestus, 23. juunil oli temperatuur Lapimaal vahemikus 6-10 °C ja enamasti sadas vihma.

Täna oli plaanis esimene matk, mis hoolimata vihmast ette võetud sai. Loodetud ilusad vaated jäid siiski vihma ja udu taha, aga mäe tippu me jõudsime. Kätkätunturi, 504.6 m üle merepinna.

Kuigi aku väga tühi ei olnud, tuli Hullu Poro Fortumi kiirlaadijas siiski laadida, kuna järgmine kiirlaadija meie reisi marsruudil tuli alles Norras.
Päeva ainuke laadimine Hullu Poro Fortumi kiirlaadijas. 168.2 km päeva algusest (päeva keskmine sinnani 17.6 kWh/100 km, 2h 29 min). Laadimine maksis 9.8 € (22.25 kWh).

Jaaniõhtu Pallasjärvi ääres Pallas-Yllästunturi rahvuspargis. Päeva kilometraaž 213.5 km (17.7 kWh/100 km, 3h 37min).

24.06 Pallasjärvi - Tromsø


See reisipäev algas varem kui plaanitud, kuna magamine idüllilises järveäärses majakeses osutus väga raskeks. Kõigepealt kütsime oma majakese kogemata saunaks. Ust ka jahutamiseks lahti teha ei saanud, sest sääsed olid juba ootel ja neid oli PALJU. Hiljem selgus, et sääsed pääsevad ka kinnise ukse vahelt sisse ja muudavad magamise võimatuks. Kuna magada nagunii ei saanud, otsustasime asjad kokku pakkida ja edasi sõita.
Niisiis startisime kell 2:30 (päike oli varasest kellaajast hoolimata juba kõrgel) ja asusime Norra poole teele. Kuna tee järgmise kiirlaadijani oli pikk ja me ise vähe maganud, otsustasime pärast umbes tunniajast sõitu ühte teeäärsesse Fortumi poolkiiresse laadijasse auto laadima panna ja ise seni uinaku teha.

Laadimis- ja magamispeatus teel Tromsø poole Sannan Putiiki Fortumi laadijas. Kolme tunniga lisandus 21 kWh (aku 59% -> 84%) ja maksis 6.3 €.

Esimene laadimine Norras. Enne Tromsøsse jõudmist hankisime lisa Nordkjosbotn Fortum kiirlaadijas. 14.99 € (38.5 kWh).

Pärastlõunaks olime Tromsøs hotellis, parkisime auto hotelli parklasse ja ülejäänud päeva liikusime jalgsi linna peal. Käisime Polarias, kus nägi väga palju kalu, filmi Norra Arktika ekspeditsioonidest ja tänu õigel ajal sinna sattumisele ka hüljeste showd. Tromsos õitsesid juba nartsissid! Autoga sel päeval 395.6 km (14.9 kWh/100 km, 6h 16min).

25.06 Tromsø - Fjordbotn


Selleks päevaks oli planeeritud matkamine Senja saarel ja autosõitu väga palju ei olnud. Hommikul alustasime sõiduga läbi Kvaløya saare, et jõuda õigeks ajaks Brensholmen - Botnhamn praamile, mis viiks meid järgmisele, Senja saarele. Olime tund aega enne praami väljumist sadamas, aga autode järjekord meie ees oli juba väga pikk. Kuna ka pileteid broneerida ei saanud, siis jäi loota, et mahume peale. Õnneks olid mitmed meie ees matkaautodega, mida praamile palju ei mahtunud (kõrgus piirab, vaid praami keskele mahtus kõrgemaid masinaid) ja saime peale. Elektriautole on selle praamisõidu hind 138 NOK (ca 14.3 €), tavalisele autole 276 NOK (28.6 €).

Õnnelikult Senja saarele jõudnud, sõitsime oma matkaraja alguskohta Bardeni mäe jalamil. Bardeni tipp on 659 m üle merepinna ja 6.7 km edasi-tagasi matk peaks võtma 3-4 tundi. Kõrgusekartjatel soovitati seda rada vältida, aga me pidasime ennast piisavalt julgeteks. Ilm oli küll niiske ja jahe (ca 7 °C), aga paistis, et suurt vihma vähemalt ei tule ja saame mäe tipu vallutatud. Yr.no näitas õnneks ka, et vihma ei tule. Siis me veel ei teadnud, et Yr.no ei oska sadusid seal kandis üldse ennustada ja et tegelikult saame sel reisil absoluutselt iga päev vihma tunda. Ka sel päeval muutusid sajuhood mäkke ronides järjest kestvamateks ja tihedamateks. Lisaks niigi märjale olemisele tegi see ka kivid libedaks. 300-meetrise kuristiku serval libedatel kividel (kohati käpuli) ukerdades saime teada, et tõepoolest kardame kõrgust. Niisiis otsustasime umbes poolel teel tippu (raske südamega) tagasi auto juurde pöörduda. Tundub, et see oli õige otsus, kuna sadu järjest tihenes ja pilv tuli madalamale, nii et mäe otsast ilusat vaadet nagunii poleks olnud.

Bardeni matkaraja esimene ots. Konkreetset rada ei olnud, igaüks oli läinud sealt, kust kuivema jalaga läbi sai. Meil oli abiks GPS eellaetud väga heade matkaradade kaardiga, mida kindlasti igale matkasellile soovitaks, kel Garmini käsi-GPS olemas (http://www.frikart.no/garmin/index.html). Kusagil mujal ei ole ma varem näinud nõlval olevat sood, aga siin oli seda laialt - ronid küll sadu meetreid üles, aga ikka lirtsub!

Bardeni matkaraja keskosa (enne vihma) - ilusaid vaateid oli ka poolel teel. Me jõudsime ca 400 m kõrgusele, 659 m kõrgune tipp paistab kaugel ees.

Ööbimiskoht ilusas Fjordbotn kämpinguplatsi majakeses. Algne kava nägi ette telkimist, aga kuna olime matkal läbimärjaks saanud, siis kulus kuiv tuba ööseks väga ära. Tuleb tunnistada, et saapad olid küll veel järgmisel hommikulgi niisked. Päeva läbisõit 122.3 km (14.0 kWh/100 km, 3h 7min).

26.06 Fjordbotn - Svolvær


Sellesse päeva peale sõidu muud ei planeerinud, kuna arvestasime aeglase tempoga ja peatustega ilusa vaatega kohtades. Hommikul alustasime sõitu 42% akuga (eelmisel päeval ei laadinud), laadisime pärast 115.9 km sõitmist Setermoen Fortumi kiirlaadijas (16% -> 76%) kus tegime ka lõunapausi.

Söögi- ja laadimispaus Setermoenis. Laadimine 14.68 € (42.5 kWh). Auto sai enne laetud, kui me oma söögi söödud. Ilm oli söögipausi ajal üllatavalt hea, pea kogu ülejäänud päeva sadas vihma ja oli jahe, 8-10 °C vahel.

Svolvær - Lofootide suurim linn (4700 elanikku). Ostsime turismiinfokeskusest 80 NOK eest Lofootide matkaradade kaardi, mis järgmiste päevade planeerimisel abiks oli.


Peale matkakaardi kättesaamist läksime laadima Svolvær Kiwi Osan kiirlaadijasse (Fortum). Maksis 14.7 € (41.82 kWh). Laadimise aeg kulus matkaradade planeerimise ja õhtuse ööbimiskoha otsimise peale, nii et lisaootamist laadimise pärast taas ei olnud.

Kuigi õhtu oli väga vihmane, siis ilmaennustust uskudes otsustasime Svolværi lähedal asuvas Lofoten Feriesenteri kämpinguplatsil telgi püsti panna ja hommikuks (pildil) oligi ilm väga kena. 26.06 kilometraaž tuli 386.1 km (14.3 kWh/100 km, 6h 43min).

27.06 Svolvær - Ramberg

Ilmaennustus lubas järgmiseks kaheks päevaks Lofootidele kuivemat ilma, nii et oli lootus vähemalt mõni matk ka kuivalt ära teha. 27. juuni hommikul sõime kõhud korralikult täis ja läksime vallutama kahte tippu ühe matkaga: Nipen (211 m) ja Festvågtinden (541 m), algus 0 m pealt.

Vaade Henningsvær kalurikülale Nipeni tipu lähedalt ca 200 m kõrguselt.

Festvågtindeni tipuvaade (541 m üle merepinna) oli ronimist väärt. Kohati läks rada üsna vertikaalis ja oli vaja kasutada nii käsi kui jalgu. Ilm läks matka käigus järjest pilvisemaks ja alla minnes tuli ka paar piiska vihma. Päris sadu jõudis õnneks alles pisut hiljem.

Pärast matka käisime Henningsværis Fish & Chipsi söömas (Google tõlke järgi "kala ja kiibid"), mis maitsesid pärast matka eriti hästi. Ilmselt ühed parimad, mida saanud oleme, vaid kunagi Reykjavikis saadud võib-olla konkureeriksid. Enne ööbimiskohta sõitmist käisime veel Nusfjordis - väga ilus väike kaluriküla. Ööbima sõitsime Rambergi ranna kõrval asuvale telkimisplatsile. Päevaga tuli 130.6 km (15.8 kWh/100 km). Laadimas ei käinud, õhtuks oli akus 46%.

Telkimisplats Rambergis.

28.06 Ramberg - Bodø


Viimane päev Lofootidel - matk Ryteni tippu (543 m üle merepinnna) ja seejärel õhtuse Moskenes-Bodø praamiga tagasi mandrile.

Arktiline paradiisirand Lofootidel - Kvalvika. Matkal Ryteni tippu avanes sellele pidevalt häid vaateid.

Vaade Ryteni tipust. Matk Ryteni otsa oli oluliselt lihtsam, kui vaid 2 meetrit madalama Festvågtindeni otsa, kuna ronimist ja turnimist oli hoopis vähem. Vaated olid samas terve Ryteni matka jooksul väga head ja vahelduvad. Lofootidel käies kindlasti kohustuslik matkarada, sobib isegi kõrgusekartjatele ;)

Pärast matka tegime ühe teeäärse platsi laua (katusega!) taga süüa (neid platse piknikulaudadega on Norras teede ääres meeldivalt palju, enamasti on nad küll ilma katuseta). Pärast seda käisime Å külas ja tegime laeva oodates aega parajaks, sest vihma sadas sellel päeval palju ja midagi muud ei jõudnud pärast matka nagunii teha.

Moskenes - Bodø praamile minek. Neljatunnine praamisõit maksis 734 NOK (76.3 €), mitte-elektriautoga oleks 2 reisijat ja auto olnud 1140 NOK (118.5 €). Ilm oli pärastlõunast alates sant ja vihmane olnud, aga alles merel praami peal saime aru, et on ka tuuline. Olime sisuliselt ookeani peal sama suurel praamil, mis sõidab Virtsu-Kuivastu vahet. Tugev külgtuul kõigutas alust nii palju, et vahepeal paistis aknast ainult meri, siis jälle ainult vihmane taevas. Kohale igatahes jõudsime ja pärast keskööd ootas meid soe ja kuiv hotellituba Bodøs. 

Päeva kilometraaž 63 km (17.2 kWh/100 km, 2h 51min (sõiduaeg koos seisuajaga, mil auto oli sisselülitatud)). Keskmine kulu tuli isegi üllatavalt madal, kuna olime ca 2 tundi seisvas autos, soojendus ja muusika sees. Soojakraade 8 ringis. Ühtegi laadimist ei teinud.

Reisi viimase nädala ülevaade ja kogu reisi kokkuvõte järgmises postituses: http://evkona.blogspot.com/2019/08/soome-norra-reis-2-osa.html

Kommentaarid